Angst voor hogere energieprijzen is voor de meeste consumenten het belangrijkste argument om over te stappen op een andere leverancier. Dit blijkt uit een onderzoek. Maar liefst driekwart van de respondenten wil komend jaar voor een andere energieleverancier kiezen. Van deze groep geeft 56% aan dat de hoge energieprijs daar voor de belangrijkste reden is. Slechte service en administratieproblemen blijken bij minder dan 10% van de ondervraagden mee te spelen in de overweging voor een overstap. Hoewel de angst voor een hoge energierekening belangrijk wordt gevonden, blijkt eenderde van de consument aan te geven niet te weten hoeveel zij jaarlijks betalen voor hun energieverbruik. De respondenten die wel een inschatting deden, denken dat hun energierekening een kwart hoger is dan in werkelijkheid het geval. Gemiddeld schatten deze respondenten in dat een huishouden per jaar € 2100,- betaalt, terwijl dit bedrag in werkelijkheid op € 1600,- ligt.
Overstappen en besparen op de energiekosten?
Verder denkt de gemiddelde consument dat de energieprijzen het komende jaar met ongeveer 11 tot 20 % gaan stijgen. Gevraagd naar de oorzaken van de prijsstijging noemt 90% de olieprijs als belangrijkste oorzaak. Als belangrijkste volgende oorzaken worden door een groot deel van de respondenten winstbejag van de energiebedrijven, de politiek en liberalisering van de energiemarkt als belangrijke redenen voor de stijgende energieprijzen aangewezen. De stijgende energierekening zorgt ook voor energiebesparend gedrag, zo blijkt uit het onderzoek. 62% heeft het afgelopen jaar al energiebesparende maatregelen genomen, 58% geeft aan dit het komende jaar te gaan doen. De grote meerderheid hiervan kiest dan voor energiezuiniger gedrag in het algemeen. Ruim een derde is echter ook bereid meer te investeren in energiebesparende maatregelen, zoals energiezuinige apparatuur, een nieuwe CV-ketel, woningisolatie en dubbel glas. Meer dan de helft van ondervraagde respondenten gebruikt op dit moment groene stroom en is bereid hiervoor een gemiddelde meerprijs van 8,5% te betalen.
Het onderzoek werd uitgevoerd over een periode van 3 weken. Ruim 600 respondenten van 18 jaar en ouder werden ondervraagd over diverse onderwerpen, waaronder tevredenheid van de energieleveranciers, hun energieverbruik en energierekening en energiebesparing. Ruim 30 % van de respondenten had in het verleden al eens van leverancier gewisseld. Opvallend is dat deze keuze veelal niet tot meer tevredenheid leidt. In de enquête gaven eerder overgestapte klanten hun nieuwe leverancier met 6,3 gemiddeld hetzelfde tevredenheidscijfer als klanten die nog nooit waren overgestapt. Greenchoice en Cogas kregen de beste waardering van de respondenten. Van de drie grootste energiebedrijven scoorde Vattenfall met 6,6 het hoogste waarderingscijfer. Bekijk hier onze vergelijker.